Utrecht, 29 januari 2020
Cliëntondersteuners moeten onafhankelijk en levensbreed kunnen werken
Cliëntondersteuners onderscheiden zich van alle andere sociale professionals door twee unieke eigenschappen: ze zijn onafhankelijk en ze werken ‘levensbreed’. Die visie over het vak heeft de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners (BCMB) onlangs gepresenteerd.
Bij cliëntondersteuning doet zich een merkwaardige paradox voor. Het is een voorziening die gemeenten volgens de wet gratis moeten aanbieden en waarvan de gebruikers aangeven er veel steun van te ondervinden. Maar tegelijkertijd weet bijna niemand wat cliëntondersteuners precíes doen. Dat geldt zelfs voor de hulp- en dienstverleners die cliënten zouden moeten verwijzen naar cliëntondersteuners.
Cliëntondersteuning helpt mensen met onafhankelijke informatie, advies en kortdurende ondersteuning op het gebied van jeugdhulp, zorg, onderwijs, wonen, werk en inkomen. Een cliëntondersteuner vergroot de zelfredzaamheid en participatie van mensen in een kwetsbare positie. Dit doet een cliëntondersteuner door te verhelderen, ondersteunen, bemiddelen, verbinden en signaleren. Deze visual brengt de rol en de verschillende taken van de cliëntondersteuner goed in beeld.
BCMB wil met een duidelijke visie invloed uitoefenen op het debat over cliëntondersteuning. Die visie luidt: voor cliëntondersteuners is het noodzakelijk dat zij hun werk onafhankelijk kunnen doen en levensbreed in kunnen vullen. Professionele autonomie is daarom essentieel. Hieronder verstaat BCMB de vrijheid voor de cliëntondersteuner om te beoordelen hoe hij binnen de kaders van zijn professionele standaard (beroepscode en beroepsprofiel) in een bepaalde situatie zal handelen.
Er is een grote verscheidenheid aan vormen en definities van cliëntondersteuning. Dit hangt mede af van de regionale of lokale context en hoeft geen probleem te zijn. Maar BCMB vindt wel dat een duidelijke visie op cliëntondersteuning noodzakelijk is en dat de onafhankelijke positie, autonomie en levensbrede invulling geborgd moeten zijn.
Klik hier voor de volledige visie op cliëntondersteuning.
Klik HIER voor de visual. Deze maakt de taken van een cliëntondersteuner duidelijk.
Meer weten over cliëntondersteuning?
Kijk op www.bcmb.nl, de website van de beroepsvereniging van cliëntondersteuners, voor informatie, position papers en de beroepscode en beroepsprofiel cliëntondersteuning.