Gelukkig zijn er mensen die dit allesbehalve normaal vinden en die niet stoppen totdat ze een oplossing vinden. Dit zijn mensen die hét verschil maken. En precies die mensen willen we een podium geven. Zodat ze hun verhaal kunnen vertellen en zo veel mogelijk mensen kunnen inspireren. Zij zijn namelijk het bewijs dat het wél kan.
Elk jaar besteden we rond de Dag van de Cliëntondersteuning (4 november) aandacht aan de belangrijkste knelpunten die cliënten ervaren bij het verkrijgen of houden van passende zorg en ondersteuning. Vorig jaar vroegen we aandacht voor drie thema’s:
Toegang en beschikbaarheid voorzieningen: voor sommige doelgroepen is passende zorg lastig te realiseren en dit leidt tot lange wachttijden en schrijnende situaties.
Domeinoverstijgende knelpunten: er is te weinig samenwerking tussen zorgorganisaties en te weinig verbinding tussen stelsels/wetten en regelingen.
Onafhankelijke cliëntondersteuning: cliëntondersteuning wordt steeds verder uitgehold en is nog steeds slecht bekend.
Per thema ontwikkelden we een praatplaat met de belangrijkste punten en een rapportage met een uitgebreidere toelichting. Bij het uitwerken van deze thema’s bleek dat alle partijen in de zorg - van overheid, cliëntenorganisaties, verzekeraars tot zorgaanbieders - deze knelpunten herkenden. Maar ook kregen we te horen dat het op sommige plekken wél lukt om passende oplossingen te creëren.
Daarom leggen we dit jaar de focus op waar het wél goed gaat. We haalden inspirerende voorbeelden op waaruit bleek dat één factor altijd een cruciale rol speelt: het zijn mensen die het verschil maken. Mensen die:
Mensen die het verschil dúrven maken.
Op www.bcmb.nl/dag-van-de-clientondersteuning-2023 vind je alle interviews en andere artikelen in het kader van de Dag van de Cliëntondersteuning 2023.
Zijn alle problemen in de zorg opgelost als we omstandigheden creëren die de professionals de ruimte geven om het verschil te maken? Nee, het gaat te ver om dat te stellen. Wij onderschrijven dan ook de standpunten van de RVS:
“Prikkels staan verkeerd, wetten sluiten lang niet altijd op elkaar aan en werken vanuit verschillende, soms conflicterende mensbeelden. Mede hierdoor staat de toegankelijkheid van zorg ernstig onder druk – vooral voor de meest kwetsbaren.”
Op termijn is er misschien een stelselwijziging nodig, zoals ook Wouter Bos aangeeft in een interview dit voorjaar in de Volkskrant:
“Er is nu schaarste op de arbeidsmarkt en qua financiële middelen. Daar is dit stelsel niet op toegesneden. Dit stelsel is georganiseerd om overvloed te verdelen, niet om schaarste te verdelen. De zorg stevent af op een tekort van 130 duizend medewerkers in 2030. Die mensen zijn er niet. We moeten de zorg dus zo organiseren dat die banen niet nodig zullen zijn. De oplossing moet liggen in preventie, technologie of andere manieren van huisvesting voor ouderen.” Ook pleit Bos voor het samenwerken tussen financiers en aanbieders: “Het collectieve belang en hoe je mensen het best de nodige preventie en zorg kunt geven moet centraal komen te staan.”
Daarnaast moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden. Keuzes waardoor de zorg betaalbaar blijft en waarbij rekening gehouden moet worden met de beperkingen op de arbeidsmarkt. Ernst Klunder, bestuursvoorzitter van ‘s Heeren Loo, zegt hierover dit voorjaar in Zorgvisie:
"De zorg voor cliënten met een VG7-profiel loopt tegen een grens aan. Onze organisatie verliest zo’n 25 miljoen per jaar op de zorg voor cliënten. Dat is niet houdbaar."
Er is dus meer nodig dan goede voorbeelden en daar mag het nieuwe kabinet zich over buigen. Ondertussen beginnen wij alvast bij de mensen in de zorg, mensen die nu het verschil maken: cliëntondersteuners, klantadviseurs, zorgverleners, begeleiders, naasten, et cetera. Mensen die voorbij hun eigen rol kijken en de grenzen durven te verkennen. Mensen die volhouden totdat de oplossing is gevonden, ondanks alle barrières die ze tijdens hun strijd tegenkomen.
De mensen die wij dit jaar hebben geïnterviewd, zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn nog zoveel meer verhalen te vertellen. Daarom gaan wij hier in 2024 mee door. Doe je met ons mee? Welke mensen in de zorg in jouw omgeving maken het verschil? Zet ze bijvoorbeeld op LinkedIn in de schijnwerpers en laat hen andere mensen inspireren.