BCMB Vindplek Cliëntondersteuners BCMB Werk gezocht

“Zorg voor een veilige plek en een belangrijk persoon, dan ben je al een heel eind”

Berry Wagterveld begon zijn loopbaan op zijn 14e als keeper bij PEC Zwolle. Op zijn 19e brak hij zijn pols en werd hij afgekeurd voor het betaalde voetbal. Toen wist hij al vrij snel dat hij graag het verschil wilde maken voor andere mensen. Er voor mensen wilde zijn. Op zijn 19e begon hij daarom aan zijn eerste baan bij ’s Heeren Loo. Dat was een compleet nieuwe wereld voor hem, vooral heel confronterend.

“Ik kwam ineens terecht in een wereld waarin mensen niet goed gehecht zijn in het leven. Wat ik hiermee bedoel: als kind hechten we ons aan onze ouders. Gaat dat verkeerd? Dan kunnen er gedragsproblemen ontstaan. Maar dat hield mij niet tegen. Met deze kinderen ging ik om zoals ik ook met anderen omga en op een manier zoals ik zelf in het leven sta. Ik ging niet mee in het reguliere zorgproces, maar had als motto: ‘Word maar gelukkig in het hier en nu’. Uiteindelijk maakte ik hier mijn missie van en startte ik Wagterveld Zorg.”

Van betekenis kunnen zijn

“In mijn periode bij ’s Heeren Loo zag ik dat kinderen vooral heel veel moeten. Elk halfuur ‘moest’ er iets. Terwijl ik zie dat kinderen juist van simpele zaken gelukkig worden. Zoals lekker het bos in, een potje voetballen, een ijsje halen. Ik vind het belangrijk dat een kind - ook met een beperking - gewoon kind kan zijn en kleine geluksmomenten beleeft. In 2016 stopte ik bij ‘s Heeren Loo en ging ik aan de slag bij InteraktContour. Hier was ik 50% met de administratie bezig en dat was niets voor mij; ik wilde juist met mijn ‘handen aan het bed’ staan of bij mensen thuis langsgaan om te kijken wat zij nodig hebben. Uiteindelijk ben ik in mijn eigen tijd met een cliënt met een verstandelijke beperking aan de slag gegaan, dit werden er vervolgens zeven. Na een tijdje nam ik ontslag en ging ik in mijn eentje met deze zeven cliënten verder. Al snel ben ik in mijn netwerk en bij mensen die dicht bij me staan, gaan rondvragen of ze mee wilden helpen. Hier kreeg ik veel positieve reacties op: betekenisvol zijn in de echte wereld vonden zij fantastisch. Binnen een jaar groeiden we door naar 25 cliënten en inmiddels hebben we 80 cliënten binnen Wagterveld Zorg.”  

Normaal kunnen leven

“De doelgroep van Wagterveld Zorg bestaat voornamelijk uit jongvolwassenen met een verstandelijke beperking of met psychische problemen. Ons hoofdkantoor zit in Kampen, daar woont de grootste groep cliënten. Hier hebben we een grote loods, een centrale ruimte die altijd open is en waar een team van specialisten zit. Hieromheen staan allemaal woningen, tussen de 0 en 1000 meter vanaf de loods. Via een aantal investeerders konden we deze woningen regelen en onze cliënten betalen allemaal huur en ontvangen huursubsidie. Het zijn echt hele mooie woningen. Onze cliënten hebben vaak zowel een verstandelijke beperking als een psychische aandoening, normale zaken zijn voor hen heel moeilijk en ze hebben veel herhaling nodig. Dan is het heel belangrijk dat wij altijd dichtbij zijn. En met deze vorm van zorg kan dat ook, want wij zijn altijd in de buurt. Wij kijken per moment wat er nodig is en alles is maatwerk. Het kan zijn dat iemand elke vijf minuten ondersteuning nodig heeft, maar het kan ook één keer per week zijn. Wij zorgen dat iemand gewoon kan functioneren in het normale leven.”

Een veilige plek creëren 

“Op het moment dat cliënten bij ons binnenkomen, zijn ze erg gestrest en weten niet waar ze terechtkunnen. Wij zien vaak dat deze mensen binnen 24 uur weer rustig zijn, omdat wij er snel bij zijn. Zij komen dan samen met hun cliëntondersteuner bij ons met de vraag of er plek voor ze is. Het zijn meestal mensen die tussen wal en schip belanden, vaak jongeren tussen de 18 en 23 jaar oud. Mensen die in het huidige systeem geen passende zorg vinden. Maar het zijn ook wel mensen tussen de 40 en 60 jaar die een trauma hebben. De meeste van onze cliënten functioneren nu op een normale manier en aan de buitenkant zie je bijna niet dat ze specifieke zorg krijgen. Er zijn zelfs drie cliënten die geen zorg meer wilden en hun Wlz-indicatie hebben gestopt. Zij voelen zich nu veilig, hebben hun eigen plekje en het gaat goed met ze. Problemen komen meestal als cliënten stress ervaren. Wij kunnen er binnen vijf minuten zijn als er iets aan de hand is, daarom zijn er eigenlijk nooit problemen. Wij staan continu in verbinding met onze cliënten, zodat we kunnen aansluiten bij wat er nodig is. Zo hebben we zelfs een cliënt die de hele dag auto’s schoonmaakt, dat vindt hij fijn.”

"Wij kijken per moment wat er nodig is en alles is maatwerk. Het kan zijn dat iemand elke vijf minuten ondersteuning nodig heeft, maar het kan ook één keer per week zijn. Wij zorgen dat iemand gewoon kan functioneren in het normale leven."

De zorgvraag is de basis

“Juist omdat wij vraaggestuurd werken, kunnen wij voor de juiste ondersteuning zorgen. Zoals een huisje, psychische zorg of zelfs verslavingszorg. We hebben de juiste mensen in huis om die zorg te bieden. Wanneer er een nieuwe cliënt binnenkomt stellen we heel veel vragen. Maar vooral de vraag: Wat heb je nodig? Wij zorgen dat de context goed is voor degene die de zorg nodig heeft. Op deze manier krijgt iemand met gedragsproblemen een veilige omgeving met een eigen plek, de juiste personen om zich heen en we kunnen er snel zijn als het nodig is. Via een stichting met een Raad van Toezicht kan dit allemaal gefinancierd worden. Deze Raad van Toezicht bestaat uit een advocaat, een directeur van een behandelcentrum en een burgemeester. Het geld dat in die stichting zit, konden we vanuit de Wlz regelen. Zo hebben we al een aantal jaar een contract met een zorgkantoor, die regelt zorg in natura. Het zorgkantoor ziet dat het goed gaat en ze komen nu zelfs regelmatig met de vraag of we plek hebben voor nieuwe cliënten. Het gaat ons overigens totaal niet om het geld. Zo zaten onze eerste 10 tot 15 cliënten in de overgang van de Wmo naar de Wlz en het eerste jaar kregen we daar geen financiering voor. Dat is gelukkig nu wel goed geregeld.” 

Tussen wal en schip

“Maar waarom krijgen we zoveel aanvragen, zou je zeggen. Als je 18 wordt en in de Wmo terechtkomt, gaat het meestal mis. Want wanneer je tussen de 18 en 23 jaar bent, stopt bepaalde zorg. Dan wordt er gezegd: ga maar een eigen plek zoeken. Meestal lukt dat niet en komt de daklozenzorg erbij en vallen die jongeren echt tussen wal en schip. Voor mij is de oplossing heel simpel: geef iemand een plek of een kamer waar hij of zij eten kan krijgen. En ook een belangrijke persoon in hun leven waar ze terechtkunnen. Deze jongeren willen het graag zelf doen, maar een stukje ondersteuning is daarbij wel nodig. En dat is precies wat wij doen, alleen bijna onzichtbaar. Ik zie dat er in Nederland veel aanbod is, maar dat aanbod staat onder druk door financiën. Je kunt uiteraard via allerlei systemen iets oprichten, maar dat aanbod sluit vaak niet aan bij wat er gevraagd wordt. Stel dat je geestelijke gezondheidszorg nodig hebt, dan ben je zo twee jaar verder voor je de juiste zorg krijgt. Je ziet in Nederland ook dat er vaak geen plek is voor mensen met een verstandelijke beperking of psychische aandoening. Dat moet opgelost worden, maar de overheid weet niet hoe. Wij kunnen gelukkig de juiste zorg bieden.”

"Voor mij is de oplossing heel simpel: geef iemand een plek of een kamer waar hij of zij eten kan krijgen. En een belangrijke persoon in hun leven waar ze terechtkunnen."

Specifieke zorg voor de toekomst

“Alle cliënten die bij ons binnen zijn gekomen, zitten bij ons op hun plek. Wij delen onze ervaringen en die van onze cliënten inmiddels ook via een eigen podcast, omdat we het belangrijk vinden om een eerlijk beeld te geven van de zorg. Ik denk dat de rol van cliëntondersteuner echt essentieel is. Want iemand die geen zorg kan krijgen, heeft een ondersteuner nodig die wél een plek regelt. Het zijn vaak ernstig beschadigde mensen die bij ons terechtkomen. Op de korte termijn denk ik dat de overheid rigoureuze maatregelen gaat nemen, omdat de huidige situatie niet meer houdbaar is. Grote zorgaanbieders komen dan in de problemen, want die hebben veel te hoge kosten. Ik denk dat kleine aanbieders veel meer van betekenis gaan zijn. Over vijf jaar zal alles veel meer gericht zijn op specifieke zorg die wordt aangeboden door kleine partijen.”


Lees hier andere interviews met deskundigen, cliëntondersteuners of andere zorgprofessional