Cliëntondersteuning is mensenwerk en als cliëntondersteuner ga je op zoek naar het verhaal van de cliënt. BCMB draaide het om; in de serie Mensenwerk vertelden 30 cliëntondersteuners hun eigen verhaal. Eind 2024 bundelden we alle Mensenwerkverhalen hier samen.
“De rode draad in mijn werk is in verbinding treden. Vroeger via verschillende kanalen en vaak heel breed, nu veel één op één. En ik hou ervan zaken goed af te ronden. Je moet voorkomen dat een casus onder je huid gaat zitten en proberen het probleem te laten waar het hoort te zijn." > Lees verder
Onze organisatie is een weerspiegeling van de maatschappij. Door onze eigen achtergrond en het gebruik van handige tools zoals een vertaalapp, maken we cliëntondersteuning voor mensen met een migratieachtergrond toegankelijk" > Lees verder
“Je doet wat je zegt en je zegt wat je doet, zeker bij mensen met een verstandelijke beperking helpt dit. Respect hebben voor elkaar vind ik heel belangrijk; ik heb niet meer of minder respect voor mijn cliënten dan voor de minister-president." > Lees verder
"Ik ben een strijder als het gaat om mensen van wie je aan de buitenkant niet ziet dat ze een beperking hebben. Denk aan mensen met hersenletsel, autisme of een licht verstandelijke beperking. Zij worden vaak overschat en dat kost hen veel energie. Ik help hen en anderen te begrijpen wat de beperking betekent. Daardoor ontstaat veel meer begrip." > Lees verder
“Ik kende het bestaan van een cliëntondersteuner niet. Ik heb een zoon met het syndroom van Down en tijdens zijn jeugd heb ik alles zelf uitgezocht. Nooit stond ik erbij stil dat er een mogelijkheid was hier hulp bij te krijgen. Ik besloot dat ik andere mensen wilde geven wat ik zo nodig had gehad. > Lees verder
“Ik merkte dat ik dat stukje steun geven aan mensen, en het meedenken met oplossingen, prettig vond om te doen. Ik ging als vrijwillig cliëntondersteuner werken bij een stichting binnen de jeugdzorg. Mooi en dankbaar werk waarvoor ik mij uiteindelijk liet omscholen. Ik kan nu zeggen dat ik ben geworden wie ik altijd wilde zijn.” > Lees verder
“Het werk van een cliëntondersteuner is zeer afwisselend. Bij iedere hulpvraag en iedere cliënt bekijk ik steeds opnieuw wat het meest passend is. Het kunnen bieden van maatwerk om cliënten verder te kunnen helpen, geeft mij ontzettend veel voldoening. Mijn werk is iedere dag weer anders: elke hulpvraag is anders én de mensen zijn anders." > Lees verder
Jenny Wild (58) kwam in 1994 voor het eerst in aanraking met cliëntondersteuning. “Mijn kind heeft een meervoudige beperking en ik zocht iemand die mij duidelijkheid kon geven over het zorglandschap. Ik had veel aan de cliëntondersteuner en vond het mooi dat deze persoon mij kon helpen.” > Lees verder
Na 34 jaar als verzorgende aan het bed te hebben gestaan, koos Alexandra Linschoten (57) voor een baan bij een thuiszorgorganisatie. “Hier was ik zorgcoördinator en had ik gesprekken met cliënten. Ik regelde huishoudelijke zorg voor ze. Op een gegeven moment begon dat te knagen; ik zag dat bij sommige mensen meer nodig was. > Lees verder
Jolanda Bogaert kwam door een ongeluk van haar man erachter hoe complex de zorg is. Ze kreeg verschillende adviezen waar ze niet uit kwam en besloot zelf uit te zoeken wat mogelijk was.“Mijn man werd hulpbehoevend en ik had geen idee wat ik kon regelen. Om andere mensen deze zoektocht te besparen, volgde ik de opleiding tot Mantelzorgmakelaar en startte ik m'n eigen bedrijf." > Lees verder
Wendy de Backer werkte als verpleegkundige in verschillende functies, manager van een verpleeghuis en kwaliteitsfunctionaris toen ze in 2016 de vacature voor onafhankelijk cliëntondersteuner bij Stichting Zorgbelang Brabant/ Zeeland zag. “Ik wist meteen: dit is het. Alles wat ik tot dan toe had gedaan viel samen met deze functie.” > Lees verder
Danja Bocken (35) werkte als regiomanager bij een zorgbemiddelingsbureau en bemiddelde tussen ZZP’ers en zorgvragers. “Van cliënten hoorde ik regelmatig dat ze een lange weg moesten bewandelen tot ze daadwerkelijk goede zorg vonden. Dat zette mij aan het denken. Kan ik hierin niet iets voor hen betekenen?” > Lees verder
Marleen Barelds werkt sinds begin 2022 als zelfstandig mantelzorger en cliëntondersteuner in de regio Kampen. Ze werkt samen met de organisatie Thuis in Cliëntondersteuning. “Ik merk dat er vaak onzekerheid schuilgaat achter de vraag die mensen stellen. Daarom neem ik de vraag die een cliënt stelt áltijd serieus.” > Lees verder
Nancy Bekkering (56) startte in 2019 als zelfstandig mantelzorgmakelaar, daarna volgde ik de opleiding voor cliëntondersteuning. Nancy sloot zich aan bij Thuis in Cliëntondersteuning. ”Zij zochten een ondernemer voor Drenthe en Groningen. Het sprak mij meteen aan; mensen ondersteunen en netwerken, dat past helemaal bij mij.” > Lees verder
Marlie op den Camp (54) werkte als fysiotherapeut en ontdekte dat de zorgwereld vaak erg complex is voor veel mensen. “Ook zag ik mantelzorgers steeds vaker overbelast raken en geen oplossing meer kunnen vinden.” Marlie volgde de opleiding tot Mantelzorgmakelaar en startte haar eigen onderneming. “Ik wilde graag het verschil kunnen maken.” > Lees verder
De 42-jarige Miranda van der Hout past het vak van cliëntondersteuner als een oude jas. “Ik heb altijd iets gehad met mensen met een beperking en ik kan slecht tegen onrecht.” > Lees verder
Merken dat je soms écht het verschil kunt maken. Daar doet cliëntondersteuner Marga van de Glind (61) het voor. “Ik kan mensen helpen de dingen weer in perspectief te zien en zich weer zelfstandig te voelen.” > Lees verder
Na 25 jaar werkzaam te zijn geweest in de facilitaire dienstverlening, werkt Mandy Reniers (50) sinds eind 2021 als cliëntondersteuner Wlz bij Zorgbelang Brabant Zeeland in de regio Eindhoven. “Ik pakte mijn werkzaamheden altijd duidelijk en gestructureerd op, maar hield ook oog voor het menselijke aspect. Deze vaardigheden komen mij als cliëntondersteuner nu goed van pas.” > Lees verder
Nita de Jong (65) richtte pas in 2012 stichting Clionn Partisipaasje op na een pittige mantelzorgsituatie. Ze had gewild dat ze twintig jaar eerder cliëntondersteuner was geworden. “Dan had ik er nog meer energie en tijd in kunnen steken. Ik ben trots op mijn eigen toko, maar het mooiste vind ik het contact met de mensen.” > Lees verder
In 2016 verhuisde onafhankelijk cliëntondersteuner Saskia Bijlholt (45) met functie en al van MEE Groningen naar welzijnsorganisatie De Badde in de gemeente Pekela. Ze is de enige onafhankelijk cliëntondersteuner in deze kleine gemeente, dus wordt ze regelmatig door mensen op straat aangesproken. “Ook de wethouder kent me. Hij raadt mensen soms aan mij te bellen als ze niet tevreden zijn over de gang van zaken of over een advies van iemand binnen de gemeente.” > Lees verder
Hanneke Suvaal heeft een bijzondere en eigenzinnige kijk op het werk. “Het is niet zo groot wat ik doe. Ik loop als cliëntondersteuner even met iemand op, die wat steun kan gebruiken. Zodat diegene daarna zichzelf weer kan redden. Zo zie ik het.” > Lees verder
Onafhankelijk cliëntondersteuner Gysele Geux (44) bij MEE Groningen geniet elke dag van haar werk. “Dit vak, deze professie heeft alles in zich.” In een notendop betekent dit voor haar dat je kennis hebt van wet- en regelgeving, overstijgend kunt werken en in staat bent om mensen onvoorwaardelijk te kunnen zien. > Lees verder
Sina de Jong (56) is sinds 2014 onafhankelijk cliëntondersteuner. Onder die noemer is ze inmiddels ook een jaar werkzaam voor Sociaal Werk Oldambt in Winschoten. De Groningse begon met welzijnswerk als een autodidact. “Ik heb iets heel anders gestudeerd. Ik rolde hierin en het is me op het lijf geschreven.” > Lees verder
De kiem voor haar drive om mensen met een beperking goed bij te staan werd bij cliëntondersteuner (47) in haar jeugd gelegd. Met een vader die MS kreeg en een tante met een verstandelijke beperking zag Trudy familieleden worstelen met het krijgen van de beste zorg voor hun dierbaren. > Lees verder
Guy de Hoop (40) is na 12 jaar geen onafhankelijk cliëntondersteuner meer. Het voortdurende geharrewar om gefinancierde zorg en ondersteuning te realiseren, ging hem tegenstaan. > Lees verder
Officieel werd de inmiddels voormalige BCMB-voorzitter Dîde Sörman (53) een paar jaar geleden pas cliëntondersteuner, maar ze is het al jaren voor haar zes jaar jongere broer en zijn vriendjes. “Egemen is geboren met ernstige meervoudige beperkingen. Ik heb me als zijn oudere zus mijn hele leven over hem ontfermd. > Lees verder
Ervaringsdeskundigen zijn in sommige gevallen goud waard voor cliëntondersteuners en dus eigenlijk voor de cliënt met een specifieke zorghulpvraag. Cliëntondersteuner Willem Willemsen (40) bij MEE De Meent Groep in Goirle kan een beroep doen op ervaringsdeskundige Conny van Hoek (54). > Lees verder
Hij kan zijn werk doen zonder dat er politieke of commerciële belangen op de achtergrond meespelen. Daar hecht onafhankelijk cliëntondersteuner Wlz/Wmo Ruud Meeuwsen (60) erg aan. Daarom hamert hij ook op het woord onafhankelijk voor zijn functieomschrijving bij MEE De Meent Groep in Den Bosch. > Lees verder
Een idealist. Zo mag je Ramona van den Hoed (37) best noemen. Ze was tot voor kort zorgconsulent en werkte als cliëntondersteuner voor CliëntondersteuningPLUS. > Lees verder
Soms heb je als cliëntondersteuner in je werk niet genoeg aan alleen kennis en in eerdere zaken opgedane ervaring. Dan is het fijn dat je een ervaringsdeskundige kunt inschakelen, die een klant net dát duwtje geeft om door te kunnen zetten. Onafhankelijk cliëntondersteuner Mirjam Oomen (46) bij MEE De Meentgroep in Tilburg en de 60-jarige ervaringsdeskundige Anita Wissink werken geregeld samen en zijn goed op elkaar ingespeeld. > Lees verder