Het verschil maken voor een cliënt, zijn of haar naasten en andere betrokkenen. Hoe doet je dat? Als onafhankelijke cliëntondersteuner, maar ook als andere (zorg)professional die een rol speelt in het leven van de cliënt en zijn of haar omgeving? Hoe baan je een weg in het enorm complexe zorglandschap, door de vaak starre regelgeving en het oerwoud aan wetten? Wanneer zeg je 'nee, hier neem ik geen genoegen mee' en rol je je mouwen op om de meeste passende oplossing voor je cliënt te vinden? En wat is de impact hiervan op de client, de cliëntondersteuner én op de professionals en organisaties die meewerken?
Op 4 november is het de Dag van de Cliëntondersteuning: een dag om onafhankelijke cliëntondersteuning extra op de kaart te zetten én om de knelpunten te signaleren waar cliëntondersteuners tegenaan lopen bij het ondersteunen van hun cliënten en naasten. Voor de knelpunten kiezen we dit jaar voor een andere invalshoek. Namelijk met de focus op goede voorbeelden en op plekken waar het wél lukt. Doordat er mensen zijn die het verschil willen en durven maken.
Zodat ze hun verhaal kunnen vertellen en zo veel mogelijk mensen kunnen inspireren. Zij zijn namelijk het bewijs dat het wél kan. Daarom haalden we inspirerende verhalen en voorbeelden op waaruit bleek dat één factor altijd een cruciale rol speelt: het zijn mensen die het verschil maken.
Onafhankelijk cliëntondersteuners proberen met andere professionals het verschil te maken. Daarom laten we niet alleen cliëntondersteuners aan het woord, maar ook zorgprofessionals in verschillende functies, zoals een orthopedagoog, psychiater, klantadviseurs, zorgbemiddelaars, enz.
De komende weken plaatsen we interviews en andere artikelen op deze pagina. Wil je geen enkele update missen? Volg ons dan op LinkedIn en klik op het belletje op onze pagina.
De bekendheid, kwaliteit en het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning verbeteren. Met deze opdracht gingen de afgelopen zes jaar 144 gemeenten - in het kader van het Koploperproject Cliëntondersteuning - aan de slag. Wat zijn de resultaten? > Lees verder
Kristy van Nieuwkerk en Petra de Jong werken al zo'n 25 jaar bij Zilveren Kruis Achmea, inmiddels beiden als zorgadviseur. Waar krijgen zij mee te maken in hun werk, welke rol kunnen ze pakken en hoe kunnen ze het verschil maken voor cliënten en hun naasten? > Lees verder
Het zijn mensen die hét verschil maken. En precies die mensen willen we een podium geven. Zodat ze hun verhaal kunnen vertellen en zo veel mogelijk mensen kunnen inspireren. Zij zijn namelijk het bewijs dat het wél kan. > Lees verder
"We zien dat deze samenwerking vruchten afwerpt: logeerzorg wordt vaker en beter ingezet. We zijn van twee locaties en drie bedden naar acht locaties en 14 bedden gegaan. Maar het kan nog beter." > Lees verder
Speelt werkervaring in het bedrijfsleven een rol in de uitoefening van hun huidige functie? Hierover gingen we in gesprek met drie professionals die besloten het roer om te gooien, de opleiding tot onafhankelijk cliëntondersteuner én mantelzorgmakelaar te volgen en een eigen onderneming op te richten. > Lees verder
De naam AVES betekent vogels in het Latijn. We vliegen tijdelijk ergens binnen totdat het evenwicht weer is hersteld. Daarna vliegen we weer uit. Het staat ook voor Aansluiten, Verbinden, Eleveren en Samen doen. We hebben elkaar nodig om oplossingen te vinden.” > Lees verder
Waarom ben je onafhankelijk cliëntondersteuner geworden? Vijf onafhankelijke cliëntondersteuners een kind met een beperking te hebben, vertellen over hun motivatie om cliëntondersteuner te worden, wat ze doen met hun eigen ervaringen en hoe ze het verschil (willen) maken. > Lees verder
“Het is een complex speelveld, maar door regionaal domeinoverstijgend samen te werken kunnen we meer het verschil maken.” Elise Hol is manager en oprichter van de Twentse Koers, een samenwerkingsverband van 14 Twentse gemeenten, Menzis, Provincie Overijssel en SamenTwente. > Lees verder
Het verschil maken: doen onafhankelijke cliëntondersteuners dat niet iedere dag? Wanneer is het ‘gewoon’ hun werk en wanneer vraagt het een flinke dosis extra doorzettingskracht, daadkracht en lef? We gingen in gesprek met vijf onafhankelijke cliëntondersteuners. > Lees verder
Dat Nico Moorman in de gehandicaptenzorg verzeild raakte, was min of meer toeval. Ondanks dat hij een PABO-diploma op zak had, was het zo’n 45 jaar geleden moeilijk om in het onderwijs een baan te vinden. In zijn woonplaats werd een gezinsvervangend tehuis geopend en daar zochten ze mensen. > Lees verder
Als directeur van SeniorenPunt, een samenwerkingsverband van drie woningcorporaties en meerdere zorgorganisaties, staat Pascale Bartels met één been in de ouderenzorg en één been in de wereld van woningcorporaties. “We dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor een maatschappelijk product.” > Lees verder
Robin ten Hove, consulent van het Team Meerzorg en overige Toeslagen bij Zilveren Kruis. “We gaan altijd op gesprek bij de mensen thuis. Dit lijkt in eerste instantie meer tijd in beslag te nemen, maar hierdoor vaak sneller een beslissing over de aanvraag nemen.” > Lees verder
Om te weten hoe hij verschil maakt in en met zijn werk, gingen we in gesprek met Matthijs Heijstek, onderzoeker bij de Universiteit Utrecht, sinds 2004 orthopedagoog-generalist, werkt bijna twintig jaar in de gehandicaptenzorg en heeft op verschillende plekken gepubliceerd. > Lees verder
Marije Koelman en Miranda Dul zijn beiden consulent zorgbemiddeling bij Cliënten Servicebureau van Cordaan, een zorgorganisatie met 120 locaties in Amsterdam, Diemen, Huizen en Nieuw-Vennep. Miranda voor de VG en Marije voor de GGZ. Hoe maken zij verschil voor hun cliënten. > Lees verder
Jantine Huijssen deelt haar kennis, ervaringen en vaardigheden door het geven van trainingen. "Met mijn blogs en tekeningen probeer ik het gedrag van mensen met een beperking begrijpelijker te maken. Ik fungeer hiermee eigenlijk als een soort van tolk." > Lees verder
Cliëntondersteuning is mensenwerk en cliëntondersteuners gaan steeds op zoek naar het verhaal van de cliënt. In de serie Mensenwerk laten we juist de mens achter de cliëntondersteuner zien. Iedere maand een nieuw verhaal. Voor de Dag van de Clientondersteuning 2023 delen we drie Mensenwerkverhalen die duidelijk vertellen dat het mensen zijn die het verschil maken.
Mandy Reniers: “Ik vind het belangrijk de stem van de cliënt te laten horen.”
Nancy Bekkering: "Door buiten de hokjes te denken zie ik wat nog meer mogelijk is.”
Marleen Barelds: "In dit werk kan ik echt van betekenis zijn."
Meer mensenwerkverhalen lezen? Je vindt ze hier!
Laat 't weten via ons secretariaat, info@bcmb.nl. Uiteraard kun je hier ook terecht voor vragen en opmerkingen.