De cliëntondersteuner staat naast de cliënt waarbij de belangen van de cliënt altijd centraal staan. Een cliëntondersteuner werkt onafhankelijk van (zorg)aanbieders, indicatiestellers en financiers.
Een cliëntondersteuner staat naast de cliënt en stelt de belangen van de cliënt (en zijn naasten) centraal, zonder belast te zijn met andere specifieke belangen. Hij of zij kent de rechten van de cliënt, informeert de cliënt en naasten hierover en komt op voor de rechten van de cliënt.
De cliëntondersteuner benadert de vraag van de cliënt breed. Dit betekent dat ook onderwerpen met betrekking tot opvoeding en ontwikkelen, werken en leren, financiën en regelgeving, wonen en vrije tijd aan bod komen. Vervolgens bepalen cliënt en ondersteuner samen op welke levensgebieden er behoefte is aan zorg en ondersteuning. Hierdoor krijgt de cliënt integrale en passende oplossingen.
De onafhankelijke positie van de cliënt draagt bij aan het opbouwen van een goede vertrouwensrelatie met cliënt en naasten. Een cliëntondersteuner bouwt zo een vertrouwensband op die waardevol is voor het ondersteuningsproces.
Een cliëntondersteuner signaleert welke knelpunten mensen ervaren in het meedoen in de samenleving en het verkrijgen van zorg en ondersteuning. Een cliëntondersteuner agendeert deze knelpunten bij de betreffende instantie of organisatie.
Per 2020 heeft BCMB haar visie op cliëntondersteuning aangescherpt. Klik hier voor de meest recente visie op cliëntondersteuning.
Op deze beeldplaat staan alle mogelijke werkzaamheden van een cliëntondersteuner overzichtelijk in beeld.
Lees meer over hoe cliëntondersteuners zelf hun toegevoegde waarde zien in het ‘Onderzoeksrapport cliëntondersteuners: hoe waarderen cliëntondersteuners de ruimte voor autonomie en kwaliteit’, dat in het najaar van 2018 is uitgevoerd door de Christelijke Hogeschool Ede in opdracht van BCMB.
Klik op de icoontjes voor toegang tot de online leeromgeving, de ledenadministratie en Registerplein. Via de ledenadministratie kun je je ook inschrijven voor BCMB activiteiten.