BCMB staat voor Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners met kennis van Beperkingen. We zijn een florerende beroepsvereniging met een groeiend aantal leden. BCMB stimuleert vakmanschap en inspireert tot kwalitatief hoogwaardige cliëntondersteuning. Daarnaast is BCMB een ontmoetingsplaats voor hoogopgeleide onafhankelijke cliëntondersteuners.
Samen met de leden denkt BCMB na over de positie en de toegevoegde waarde van onafhankelijke cliëntondersteuning. Die hebben we verwoord in onze missie en visie.
BCMB wil cliëntondersteuners ondersteunen in het professionaliseren van het vak en het verbreden en borgen van hun kennis en ervaring.
Een goede cliëntondersteuner zet de cliënt en diens omgeving in hun kracht en benut waar mogelijk het netwerk van de cliënt. Cliëntondersteuners hebben kennis van alle levensgebieden, relevante wet- en regelgeving en specifieke kennis van leven met een beperking. Cliëntondersteuning moet gratis en toegankelijk aangeboden worden aan alle burgers. De onafhankelijke positie van cliëntondersteuners is noodzakelijk en onderscheidt cliëntondersteuners van andere sociale professionals.
BCMB heeft januari 2020 haar visie op cliëntondersteuning geactualiseerd en aangescherpt. Klik hier voor de recente visie op cliëntondersteuning.
Uitgangspunten
Cliëntondersteuning heeft enkele uitgangspunten die geborgd moeten zijn:
BCMB vindt diversiteit en keuzevrijheid waardevol voor burgers. Ervaringsdeskundigen en vrijwilligers kunnen een belangrijke rol spelen in de cliëntondersteuning, maar kunnen niet de volledige rol van cliëntondersteuning overnemen. Onafhankelijke cliëntondersteuning is een complex vak dat vraagt om beroepsmatige cliëntondersteuners die investeren in vakbekwaamheid en kwaliteit en die daar ook op aan te spreken zijn. Beroepsmatige cliëntondersteuning moet daarom in elke gemeente beschikbaar zijn.
Lees hier de position paper over de Kwaliteit van Cliëntondersteuning.
Lees hier de position paper over Levensbreed werken.
Lees hier de position paper over samenwerking formele en informele cliëntondersteuning
Lees hier het ‘Onderzoeksrapport cliëntondersteuners. Hoe waarderen cliëntondersteuners de ruimte voor autonomie en kwaliteit’, dat in het najaar 2018 is gedaan door de Christelijke Hogeschool Ede i.o.v. BCMB.
BCMB staat voor de kwaliteit van onafhankelijke cliëntondersteuning. Cliëntondersteuners kunnen een grote meerwaarde hebben als de kwaliteit is geborgd. De vereniging doet daarom veel om die kwaliteit te waarborgen. Zo biedt BCMB:
BCMB zet zich in voor alle cliëntondersteuners, maar leden hebben een streepje voor.
Speciaal voor leden:
Lees hier meer over de voordelen van BCMB-lidmaatschap.
Wij hebben de actuele informatie over BCMB in één handzaam overzicht geplaatst, zodat je dit in alle rust nog eens na kunt lezen. Je kunt het overzicht ook gebruiken ter ondersteuning in netwerkgesprekken, voor inkooponderhandelingen, of om collega's te motiveren om lid te worden van BCMB.
Klik op de icoontjes voor toegang tot de online leeromgeving, de ledenadministratie en Registerplein. Via de ledenadministratie kun je je ook inschrijven voor BCMB activiteiten.