Lees verder voor een impressieverslag en links naar de presentaties.
Voor de uitgebreide impressie met o.a. veel interessante info over de beide plenaire lezingen: klik hier.
De Vakdag 2019 van de BCMB is al bij de start memorabel: deze dinsdag is de heetste 25 juni ooit gemeten. Ondanks de tropische omstandigheden zijn ongeveer 150 cliëntondersteuners uit het hele land naar de Christelijke Hogeschool in Ede gekomen. Om bij te praten en ervaringen te delen, maar ook voor een breed en gevarieerd programma met keuze uit zo’n 15 lezingen en workshops. Van filosoof Paul Smit die Guns & Roses zingt tot een doorwrochte verhandeling van wetenschapper Marcel Spierts over de positie van de cliëntondersteuner, autonoom of speelbal? : het komt allemaal voorbij. Maar als je het programma goed bestudeert, komt er toch een algemeen dagthema bovendrijven, dat op allerlei manieren aan de orde komt: positionering in de samenwerking.
Is het een lezing of een conference? Filosoof Paul Smit is de meeste gevraagde spreker van Nederland en een expert op het gebied van beïnvloeding en verandering. Als geen ander kan hij complexe zaken op een begrijpelijke en vooral ook humoristische manier voor het voetlicht brengen.
Dat was een sprankelend begin van deze Vakdag!
Na een gezellige lunch met infomarkt en verkoeling onder de bomen volgt de key-note lezing van Marcel Spierts:
Hij biedt een compleet overzicht van de recente ontwikkelingen in het vak en de kansen die er nu liggen om de positie van het vak van de cliëntondersteuner te versterken. Nu is het moment! Dat biedt stof tot nadenken en maakt ons trots op ons vak.
Klik hier voor zijn presentatie.
Na deze lezing kunnen de deelnemers kiezen uit een groot aantal kleinere workshops en lezingen, soms heel specifiek en vakgericht, bijvoorbeeld: samenwerken bij zorgmijders in complexe situaties. Maar soms ook heel breed inzetbaar: zoals met kennis samenwerking versterken.
Onze verslaggever Marjo Peppelaar bezocht WORKSHOP 1 EN LEZING B. Hier lees je een samenvatting van haar indrukken. Voor de volledige versie:klik hier.
Kijk voor alle andere presentaties hier.
Eigenlijk zijn alle cliëntondersteuners al ambassadeur voor hun vak. Maar de BCMB-Ambassadeur gaat nog een stapje verder om het vak uit te dragen. En richt zich niet alleen op de cliënt en diens sociale netwerk, maar breekt ook een lans voor het beroep op organisatieniveau en in de gemeenschap, bijvoorbeeld bij maatschappelijke partners. Dat doet de ambassadeur vooral op lokaal niveau, terwijl de BCMB als beroepsvereniging vooral landelijk actief is.
De eerste ambassadeurs zijn al in opleiding, hopelijk volgen er meer. Ze krijgen een trainingsdag, een terugkomdag, maar ook individuele coaching en toegang tot een leeromgeving waarin je van elkaar kunt leren en waar je een groot aantal instrumenten en materialen vindt.
Iedereen wil invloed hebben, maar tegelijkertijd lijkt het een ongrijpbaar iets. Je hebt het, of je hebt het niet. Dat klopt niet, vertelt Christien Reichhardt van Bureau Zuidema aan de ongeveer 60 cliëntondersteuners die aanwezig zijn bij de interactieve workshop Invloed.
Zuidema onderscheidt vier stijlen van invloed uitoefenen, elk met hun eigen krachten en valkuilen. De uitdaging is om de juiste communicatiestijl toe te passen in de juiste situatie. Dat heet stijlflexibiliteit.
Wanneer je wilt kijken wat voor een invloedstijlen jij inzet, doe dan de invloedtest op: www.zuidema.nl/invloedtest. Wil je meer lezen over ons Invloedmodel®, kijk dan op www.zuidema.nl/het-invloedmodel.